Pozicioniranje suvremenog poduzeća unutar suvremenog okruženja temelji se na SWOT analizi koja predstavlja mehanizam sustavnog kvalitativnog promišljanja u segmentima:
analize eksternih potencijala
– sagledavamo prilike i prijetnje iz suvremenog okruženja kroz njegove značajke te im se prilagođavamo
analize internih potencijala
– sagledavamo snage i slabosti poduzeća shvaćenog kao potencijal te sukladno tome definiramo razvojne vizije, ciljeve, strategije i zadatke.
SWOT analiza omogućava definiranje ciljeva i strategija radi osiguranja što veće razine efikasnosti i efektivnosti. Njome se zapravo utvrđuje strateški položaj poduzeća i strateška usklađenost.
Pretpostavke za primjenu SWOT analize
Kako bismo mogli napraviti kvalitetnu SWOT analizu poduzeća, potrebno je sagledati eksterne i interne potencijale, točnije analizirati prilike i prijetnje iz okoline koje možemo iskoristiti ili anulirati te analizirati snage i slabosti poduzeća kako bismo mogli pravovremeno usmjeriti i pojačati snage odnosno umanjiti slabosti i time se još kvalitetnije pozicionirati na tržištu.
SNAGE poduzeća
Prilikom izrade SWOT analize potrebno je navesti minimalno tri najveće prednosti / SNAGE poduzeća.
Snage su neke pozitivne unutarnje okolnosti i distinktivna svojstva poduzeća koja mu osiguravaju ili mogu osigurati konkurentsku prednost. To je sve ono što poduzeće radi posebno dobro i u čemu je bolje ili može postati bolje od konkurenta.
To može biti jako kvalitetan management, motivirano i sposobno osoblje, specifičan proizvodni ili tehnološki know-how, ekskluzivno vlasništvo patenata, jak image i reputacija, dobri distribucijski kanali, poseban marketing i jake marketinške sposobnosti, posebna organizacijska kultura i odnos prema promjenama, kvalitetni materijali i proizvodi, posebni, partnerski odnosi s dobavljačima ili kupcima, optimalna uporaba resursa, niski troškovi itd. Sve to uz mnoštvo drugih činitelja može voditi i držati organizaciju ispred konkurenata, odnosno osiguravati joj konkurentsku prednost.
SLABOSTI poduzeća
Prilikom izrade SWOT analize potrebno je navesti minimalno tri SLABOSTI poduzeća.
Slabosti su unutarnja svojstva organizacije koja smanjuju njezinu uspješnost i šanse u konkurentskoj utakmici. To mogu biti loši manageri, nedostatak vizije i okrenutost prema unutra te bavljenje aktualnim problemima, negativan odnos prema promjenama, birokratska kultura, nedostatak potrebnih znanja, kvalitetnih ljudi ili drugih resursa, zastarjela tehnologija, slab image i čitav niz drugih činitelja. Ukratko, nepostojanje svega onoga navedenog kao potencijalna prednost.
PRILIKE poduzeća
Prilikom izrade SWOT analize potrebno je navesti minimalno tri PRILIKE poduzeća.
Prilike su svi oni sadašnji ili budući uvjeti i promjene u organizacijskoj okolini koje ona može iskoristiti za poboljšanje svoje uspješnosti i konkurentske prednosti sada ili/i u budućnosti. Uspješne i neuspješne organizacije ili poduzetnici razlikuju se upravo po svojoj sposobnosti uočavanja prilika u promjenama, to općenito po onom u čemu drugi vide prijetnju i opasnost. Svaka promjena nudi neke nove šanse, ali ih treba uočiti. Strah od promjena, kao uostalom svaki strah, blokira i sužava pogled. Prilike se mogu nalaziti u promjeni zakonskih uvjeta (primjerice, prema povećanju sigurnosnih, ekoloških ili standarda kvalitete), u novim tehnologijama, porastu broja potrošača specifičnih potreba, samozadovoljstvu konkurenta itd.
PRIJETNJE poduzeću
Potrebno je navesti minimalno tri PRIJETNJE poduzeću.
Prijetnje su ona sadašnja ili buduća svojstva i uvjeti okoline koji imaju ili će u budućnosti imati negativan utjecaj na organizacijsku uspješnost i konkurentski položaj. To može biti jačanje sadašnjih ili ulazak novih domaćih i inozemnih konkurenata na tržište, pojava supstituta za proizvode, nepovoljna vladina politika i zakonske mjere, promjena ukusa i potreba potrošača, pojava nove tehnologije i drugo.
Svaki posao potrebno je graditi na zdravim i čvrstim temeljima, a izrada SWOT analize nam u tome pomaže jer jasno postavljanje vizije, misije i ciljeva te definiranje snaga, slabosti, prilika i prijetnji, vodi ka kvalitetnom poslovanju kao i njegovoj transparentnosti i dugovječnosti te planiranju i kontroliranju poslovanja kroz informiranje i organiziranje kao i utjecanje na zadovoljstvo djelatnika i ukupne ljudske potencijale poduzeća.
Uz podsustave sustava vođenja, SWOT analiza kao alat za praćenje poslovanja poduzeća, predviđanja trendova te ostvarivanja ciljeva uvelike nam može biti od koristi ukoliko ju izradimo prema kvalitetno pripremljenoj analizi kako eksternih tako i internih potencijala.
Pomoću učestale izrade SWOT analize, potrebno je istražiti u kojim je podsustavima sustava vođenja poduzeće «najtanje» (ciljevi, rokovi, planovi, uvođenje noviteta, organizacija, troškovi, informacije, zaposlenici,…) i na temelju dobivenih rezultata poduzeti potrebne mjere te barem postupnim uvođenjem kontrolinga kao neizostavnog dijela politike poslovanja ojačati poduzeće i poslovanje.
Pripremate dokumentaciju za neke od normi? ISO certifikat, HACCP ili neki drugi i potrebna vam je kvalitetna SWOT analiza, ali ne znate kako ju napraviti?
Javite nam se, dogovorit ćemo sastanak i pomoći Vam u pripremi dokumentacije.